Onsdagspils hos Telenor

av thore
0 kommentar

Andre onsdag på rad og alt som smaker av internett-aksess er borte. Forrige onsdag varte det i nesten 2 timer. Denne gangen ca. 1 time.

Og akkurat som forrige onsdag så var det umulig å komme gjennom på 05000 når dette skjedde. Der kokte det såpass at kun ett av 40 oppkall ga kontakt med automaten. Når denne endelig fant ut at jeg kunne settes over til kundebehandler så forsvant jeg ut i det blå igjen.

Uten internett og uten kontakt med 05000 så måtte jeg ty til andre midler. Papirkatalogene som hvert år lander på trappa går etter fast rutine rett i papirsøpla så da blir det annen opplysningstjeneste for å få tak i Telenors sentralbordnr. eller lignende. Og på 1881 kan de gledestrålende fortelle at de har mange som ringer for å spørre om nr. til Telenor. Der er gården er de glade. Og det er sikkert også de andre med opplysningstjenester i en sådan stund. For mens Telenors 05000 er nede for telling kan opplysningstjenestene håve inn titusener av kroner i løpet av noen minutter.

Vel, sentralbordet til Telenor når man på 810 77 000. Også der var det lang kø. Og der var man av den formening at det var en feil i det offentlige nettet som gjorde at alle mistet internett. Det stemte ikke helt. Så jeg ble satt over til Telenor Reklamasjon (Informasjon?). De skulle viderebringe “feilmeldingen” til feilmottak og ringe tilbake. Først etter at feilen var rettet ringte de gledesstrålende tilbake for å si at “nå skulle alt være i orden”. Ikke fortalte de hva feilen skyldtes. Og ikke ga de garantier for at det ikke skulle skje igjen. Så vi får se hva som skjer neste onsdag. Om det er noen som slår av alle systemer og tar seg en ny onsdagslunsj.

Om du sjekker Telenors driftsmeldinger så står det ingen ting om feilene hverken forrige onsdag eller i dag. Hvorfor kan de ikke innrømme dette?

Oppdatering
Så innrømmer de feilen, ikke direkte på sine egne sider men via VG. Både VG og Telenor forbigår i stillhet at samme feil inntraff en uke tidligere. Nesten samme tidspunkt. Og over en lengre periode.

Ang. når feilen inntraff og når den var rettet sier Telenor dette ifølge VG: “Feilen inntraff ca. klokken 10.40 og ble rettet klokken 11.20″. Denne tidsangivelsen stemmer ikke med det jeg observerte og jeg tror derfor de angir tidspunktet for når de fikk første feilmelding som starttidspunktet og identifisering/feilretting som slutt-tidspunkt. Kundene vil likevel kunne ha opplevd at feilen inntraff tidligere og ble rettet senere.

Så kunne man spørre:

  1. Stemmer det at én – 1 – navnetjener satte tusener/titusener (“en betydelig del” av kundemassen) av kunder uten aksess? Er man tilfreds med dette tekniske nivået?
  2. Er årsakene til feilen 7. november sammenlignbare med årsakene til feilen 31. oktober? I tilfelle ja, hva er så gjort for å unngå at samme feil oppstår på nytt?

You may also like

Annonseblokkering funnet

Vennligst støtt oss ved å slå av AdBlocker-tillegg i nettleseren din for vårt nettsted.