Microsoft og feilretting

av thore
0 kommentar

Microsoft har fått mye fortjent pepper for nok en gang å ha sluppet en ny versjon av Explorer med feil og mangler. Så mye pepper at de denne gangen har sett seg nødt til å love en enda nyere versjon “snart” (i Microsoft-språk betyr dette innen 2 år eller mer).

Det er jo slett ikke lett å lage nye versjoner av Explorer som er mer i tråd med standarder. For det innebærer jo at mange nettsteder som i dag kun er tilpasset visning i “buggy” Explorer plutselig vil se helt for jævlig ut i ny Explorer. Dermed er det litt sånn at Microsoft (igjen) har skutt seg selv i foten. Ved at de tidligere har nektet å følge standarder så koster det mye å rette opp dette når presset blir så stort at bedre produkter blir eneste utvei.

Så mye pepper føler de at de har fått fra utviklingsmiljøer at de begynner å snakke om Explorer 8 som skal rette mange av feilene. Blant annet skal de ta med forbedringer i støtte for RSS, CSS og AJAX. Ting som både Opera og Firefox klarer bedre i dag.

Microsofts feilretting er derimot gladnyheter for deler av norsk presse. Hos Aftenposten presenteres dette under overskriften Nye nettlesere i stor hastighet: “Teknologiutviklingen går raskt. Så også når det gjelder nettlesere – programmet du må ha for å lese internettsider. Internet Explorer 7 har vært på markedet i et halvt år, men allerede nå kan Microsoft avsløre hva den neste og forbedrede versjon vil inneholde. Til sammenligning gikk det fem år mellom IE6 og IE7.” Her får en altså det inntrykket at det er teknologiske nyvinninger som gjør at Microsoft allerede nå må love en ny nettleser. Aftenposten, og andre, ser ikke at dette kanskje skyldes at Microsoft sov i timen – eller neglisjerte standarder – alle de fem årene de holdt på med Explorer 7.

Og tradisjonen tro: når Microsoft endelig kommer med en fix til Vista slik at Vista-brukere trygt kan bruke sin iPod så vil deler av norsk presse ha det til at “…ipod-produsent Apple hadde sovet i klassen. For selv om ulike testutgaver av Vista, og en ferdig versjon beregnet på større firmaer hadde vært i salg i månedsvis, var det mye kluss med iPod-er på Vista-maskiner.” VGs konklusjon er altså at når Microsoft selger buggy testversjoner så er det andre utstyrsprodusenters plikt å finne feilene i Microsofts produkter. Storartet. Det blir som om Gilde skulle be sine forbrukere teste deres varer i stedet for at de selv har kvalitetskontroll.

You may also like

Annonseblokkering funnet

Vennligst støtt oss ved å slå av AdBlocker-tillegg i nettleseren din for vårt nettsted.