Forskning for morgendagen

av thore
0 kommentar

Jeg håper for all del at det er svikt i journalistens gjengivelse og ikke en forskers utsagn som er bakgrunnen for følgende blomst hos digi.no. Her hevdes det nemlig at “van Thanh ser for seg en nær fremtid der brukerens behov står i sentrum og hvor nye teknologiske nyvinninger og duppeditter skal spille på lag for ivareta denne brukerens behov”. Er det først nå, i 2006, at Telenor ser at det er viktig å skjønne brukerbehov? Snakk om å komme i mål lenge etter at alle andre konkurrenter har forlatt arenaen og arrangørene har slått av lyset. Eller står det virkelig så ille til med de verktøy som brukes på Fornebu og NTNU at man først nå har oppdaget brukerbehov?

Men hvis jeg skrur av det aller mest syrlige så skal jeg innrømme dem en ting: brukerbehov er det svært vanskelig å kartlegge. For brukere vet stort sett svært dårlig hva de har behov for. De projiserer nemlig sine ønsker på den forståelsen de måtte ha av hva som er teknologisk mulig. Og når deres kunnskap er en svak forståelse av Microsoft-produkter så må nødvendigvis beskrivelsen av brukerbehov bli svært svak.

I et tidligere oppslag i samme nettavis – digi.no og hos Movation slås det opp at Telenor skal forske på fildeling og chat. Velkommen etter. Hvor var dere da disse teknologiene først dukket opp. Det blir ikke mindre ironisk når Movation skal være en “ny arena for kreativitet og tverrfaglig satsing”. Det hjelper ikke hvor mange arenaer man har når man ikke er mer kreavtive. Movations første prosjekt beskriver de selv slik: “… dreier seg blant annet om været, bussinformasjon og nyheter.” Herregud, hvor mange plattformer er det vi skal få det samme innholdet på som vi IKKE har behov for. Ojsan. Jeg glemte jo at dette med brukerbehov var noe som Telenor så for seg en gang “i fremtiden”. Er det rart at 05000 ikke skjønner mine behov?

You may also like

Annonseblokkering funnet

Vennligst støtt oss ved å slå av AdBlocker-tillegg i nettleseren din for vårt nettsted.