Det patetiske Microsoft

av thore
0 kommentar

La oss si at du satser på å bygge om en verdensomspennende restaurant-kjede. Og du lykkes i å etablere serveringssteder på de mest kjente – og ukjente steder. Du lykkes til og med å få størsteparten av de potensielle kundene til å handle hos deg. Selv om du leverer dyrere mat, dårligere mat – og med en dårligere skolert betjening og et lavere servicenivå. Så har det seg slik at med ujevne mellomrom så er det slik at det som serveres på dine restauranter gjør at nesten alle dine kunder blir syke. Og når stormen omkring dette fenomenet er som verst, så foreslår du at staten skal sette igang tiltak. Jo, staten skal dra igang virksomhet som forteller hvordan den enkelte kan beskytte seg mot feil som kan oppstå ved inntak av dine produkter.

Dette er Microsoft. Etter i årevis å ha levert produkter med så åpenbare sikkerhetshull at selv deres egen dokumentasjon om disse er omfattende nettsteder så vil de altså – i hvert fall i Norge – ha myndighetene på banen for å hjelpe folk til å beskytte seg mot det de selv har levert. Vel, nå har de jo ikke (?) selv levert det enkele virus. Men de har lagt veien åpen for de som vil skape denne typen situasjoner. Og i beste sendetid på norsk TV, dvs. Dagsrevyen på NRK 1, så er de freidige nok til å få flere dager med reklame for seg selv når virus-stormene er som verst (M.blast & Sobig.F).

Dette er egentlig hva de burde gjøre: for en gangs skyld sy sammen en produktpakke som ikke kveler maskinen til den enkelte, som ikke “fryser”, som ikke gir “blue screen” i hytt og pine, som ikke har flust med bakdører for de som leker “hackere”. Deretter burde de gi denne pakken vederlagsfritt til alle de som allerede har betalt mer enn nok i lisenskroner for alle produkter med alvorlige feil.

Hvis en bil-produsent leverer ut biler med systematiske feil så starter de som oftest en prosess med tilbakekalling og reparasjon eller erstatning. Hvis en hvitevareprodusent leverer ute en serie produkter med samme feil, så annonserer de i alle aviser og ber folk returnere varen slik at den kan byttes eller repareres slik at skader ikke oppstår. Har noensinne Microsoft gjort noe lignende? Vel, de legger ut “patcher” til sine produkter på sine web-sider. Men tror de egentlig den vanlige bruker er i stand til å forholde seg til disse patchene og foreta reparasjonene selv. Det blir som om bil-produsenten skulle sette opp et lager med nye bensintanker til sine biler og be alle sine kunder komme dit og hente en – og montere den selv.

Verst av alt er at de har lagt sin klamme hånd over det meste av alt som heter datamaskiner, og undervisning omkring dette. Alt fra barnsben av lærer man idag:

  • at datamaskiner ikke er til å stole på
  • at ubestemmelige feil oppstår, som oftest når det passer minst
  • at bluescreen og ctrl-del-alt er noe alle må kunne
  • at virus og irritasjon rundt dette er normalt
  • at datatap og arbeid med å gjøre alt om igjen er naturlig

Så der sitter vi, med skjegget i postkassa eller med harddisken full av feil som vi har betalt alt for mye for … .

You may also like

Annonseblokkering funnet

Vennligst støtt oss ved å slå av AdBlocker-tillegg i nettleseren din for vårt nettsted.