Det sies at man innbille seg at man har kommet et stykke vei når man oppdager at man sitter sammen med de store og spiser kirsebær. Men det er jo ikke alltid slik at de store ser at du sitter der, langt mindre er de villige til å innrømme at de ser at du er der.
Slik må det være for den svenskbaserte suksessen MySQL. De fleste av deres store konkurrenter bryr seg knapt om at de finnes der. For hvem skal vel klare å ta markedsandeler fra Oracle, Microsoft og de store gutta? Ikke lille MySQL vel som har bare omlag 100 ansatte? Selv om de går med overskudd.
Kanskje historien vil gjenta seg selv på nytt. Linux var jo heller ikke fryktet. I en interessant artikkel om MySQL i bladet Red Herring kan vi jo se antydninger til at MySQL begynner å få et lite innsmett i markeder som kan ha stor betydning for en økt spredning av produktet deres. At Cisco benytter MySQL i noen av sine prosjekter er jo interessant. Men at SAP lukter på MySQL er kanskje mer interessant ut fra den kundesfæren som de er mer inne hos: de trauste og tunge som ikke våger kjøpe annet enn dyrt logistikksystem! Jo, SAP har “bare” drøyt 60.000 installasjoner på verdensbasis. Men de betaler mye, mye mer for seg i det daglige enn de drøyt 4 millioner aktive installasjoner som finnes av MySQL. For de aller, aller fleste av disse installasjonene er utnyttelse av MySQL som Open Source. Kun omlag 4.000, en promille, betaler noe som helst. 60.000 nye installasjoner ville absolutt vært noe.
Det er vel ikke så mange i det norske aksjemarkedet som vil investere i IT-askjer nå om dagen. For mange har svidd fingrene sine på dårlige idéer. Kanskje ikke så mange som vil bruke kroner på slikt i Sverige heller etter at de har tapt penger på alt fra Telia, Bredbåndsbolaget og Icon Medialab. Men jeg tror de som våger å investere noen kroner i svenske MySQL vil gå i pluss. Sverige er tross alt mer enn svensktoppar, Abba og billig kjøtt (heia Harry Sponheim).