James R. Stoup har en interessant artikkel i Apple Matters om den noe absurde prisingsmetoden som Microsoft benytter for Zune (aka. Microsofts svar på iPod 🙂 ). I stedet for å holde seg til kjente valutaer så innfører Microsoft sin egen “valuta” – poeng som kan benyttes til å handle for.
Nå er det jo andre som benytter poeng som “valuta”, men aller oftest som bonus for handel (eks. Trumf). Men selv disse tåpelige bonuskortene klarer å holde poengene noenlunde på linje med en gyldig valuta ved å la et helt antall poeng være lik en myntenhet. (Hos Trumf er det slik at 10 poeng er 1 kr.). Men Microsoft velger å la et poeng være lik 1,25 amerikanske cent. I et samfunn der flere og flere sliter med selv de enkleste regnestykker legger de dermed opp til et spill der “kunder” lokkes til å tenke at et poeng er (ca.) 1 cent. Da faller brukerne for fristelsen til å tro at en låt som hos Microsoft koster 79 poeng er vesentlig rimeligere enn de 99,- cent som Apple tar for samme låt. At enkel matematikk viser at forskjellen er kun 0,25 cent går nok mange hus forbi.
I tillegg er dette poengsystemet et lureri for de som kjøper en og en låt. For minstebeløp for kjøp av poeng er omtrent 5 ganger så høyt som prisen for en enkelt låt. Og med alle de hit-orienterte brukerne som finnes der ute så er det mange som bare skal ha den ene låten. De gir derved et ganske så rentefritt lån av penger til “fattige” Microsoft.