I et forsøk på å skape blest om et Vista som kanskje kommer i salg neste år har en Microsoft-ansatt stilt opp på nettchat hos Aftenposten. Her finner man mange svar som er stor underholdning. Og best av alt: flere ganger klarer denne “eksperten” å omgå spørsmålene fullstendig. På politikervis lirer han av seg ord som ikke har sammenheng med spørsmålet. I stedet fortsetter han “reklamen”. Ta f.eks. følgende spørsmål: “Har tittet litt på Vista og mener å kunne se at det på mange måter tilnærmer seg Apples OSX i utseende og funksjoner. Er Vista et mer moderne og fremtidsrettet operativsystem, og hvilke fortrinn vil man ha som Vista-bruker fremfor OSX-bruker?”
Her svarer “eksperten”: “Microsoft gjorde et godt valg for mange år siden da strategien om å være Hardware uavhengig og å være en god plattform for andre programvareprodusenter ble lagt. Dette valget er fremdeles gyldig og betyr mye for veldig mange i dag: større valgfrihet, høyere konkurranse mellom produsentene og lavere totalkostnad. Jeg oppfordrer alle som skal kjøpe ny PC om å vurdere alternativene i forhold til egne behov.”
For det første, den som ikke vurderer egne behov før han/hun handler noe til seg selv er jo ikke helt med. Hvis man har behov for ny tannbørste ender man vel sjelden opp med klosettbørste.
For det andre, Microsoft har ingen god “track record” mht. konkurranse. Så snart andre lanserer et produkt som kan konkurrere med Microsofts “produkter” starter de vanligvis
- svertekampanje av konkurrent
- markedsføring av nytt produkt eller ny versjon av produkt som skal være bedre enn konkurrentens – når det kommer i salg om et år eller to (ergo er det en del potensielle kunder av konkurrentens produkt som setter seg opp på gjerdet og venter på Microsoft)
- prisdumping av eget, konkurrerende produkt i konkurrentens markeder, men ikke i andre markeder
Dessuten, <flisespikking>det heter maskinvareuavhengig</flisespikking>.