“Hei, det er NN fra Kvasir…”

Minst en gang hvert kvartal ringer en selger fra Kvasir. For å selge sin fantastiske katalog. Og det er minst en gang pr. kvartal pr. domene. Så når man har flere domener (hvorfor har man egentlig det?) og drifter drøssevis av domener for andre så blir det en del telefoner i løpet av året.

Og hver gang forsøker jeg på høfligste måte å takke nei. Og hver gang fortsetter selgeren med sin fortelling om hvor strålende produktet er. For selvfølgelig vil ingen av Kvasirs selgere ta et nei for et nei. Så da går det fort 10-15 minutter før telefonsamtalen er avsluttet dersom man ikke bare slenger på røret. Og i løpet av året blir det noen timer.

Av og til tar man bryet med å snakke med “en eller annen overordnet” hos Kvasir. Gjerne på oppfordring fra selger. Men blir man slettet fra registre og videre oppringing? Nei.

Denne uken er det allerede brukt over en halv time på telefoner fra Kvasir. Og når man lever av de timer som er utfakturerbare så sier det seg selv at Kvasirs stadige mas tærer på de timene som ellers kunne vært lønnsomme.

For 1011′te gang gjentar jeg derfor for Kvasir:

  • jeg vet hva Kvasir står for
  • jeg vet hvor lite trafikk og business Kvasir-oppføringer gir
  • jeg har detaljert statistikk for alle domener jeg drifter (løpende)
  • jeg vet hvor mye forretning andre katalog-oppføringer og annen reklame gir

En kost-nytte-analyse av kjøp av tjenester fra Kvasir er ikke så morsomme for Kvasir dersom kunden tar konsekvensene av slike analyser. For da kjøper man slett ikke oppføringer i Kvasir.

Jeg startet min første web lenge før Oslonett produserte første versjon av Kvasir. Resten er historie. Og navnet mitt finner man en rekke forskjellige plasser på nettet.

Dermed, kjære Kvasir, neste gang dere tror dere skal ringe meg så er det kanskje best å la være. For neste gang sender jeg kanskje en faktura for konsulenttjenester i retur.

Oppdatering pr. 22. desember 2003

Heldigvis er det ikke for mange i Kvasir som jobber i helgene. Men straks morgensolen har fått tid til å løfte utetemperaturen et par hakk en blid mandagsmorgen i julerushet så ringer de igjen. Fra Kvasir. For å selge oppføring for et av mine andre nettsteder.

Jeg gruer meg til den dagen de ringer en gang pr. uke pr. domene. Da må jeg skaffe meg en egen Kvasir-telefonsvarer.

Oppdatering pr. 23. desember 2003

Trodde man at Kvasir var så smart at de kunne sette opp reservasjon for utvalgte telefonnumre? Neida! De synes klart det er mye lettere å sette opp reservasjon for 1000 URLer enn for tre telefonnumre. Hvilken tidsalder lever de egentlig i? Pre-internett?