Farger er morsomme greier. Men altfor mange lager teknologiske løsninger vi som brukere må forholde oss til uten at de har en plan for hvilke farger de benytter seg av. Og, ikke minst, hva skal de ulike fargene fortelle brukerne der ute. Det er mye forskning rundt bruk av farger og hva ulike farger assosieres med. I ulike kulturer og i ulike brukergrupper vil ulike farger tolkes forskjellig. Og selvfølgelig finnes det farger som enkelte misliker sterkt. Og farger som enkelte liker veldig godt.
Farger kan brukes til å signalere. Akkurat som i trafikklys kan man i brukergrensesnitt både i applikasjoner og webtjenester spille på at fargene rødt-gult-grønt beskriver tilstander brukerne kan kjenne seg igjen i. At rødt skal tolkes som «stopp» og at grønt kan fortelle brukeren «kom igjen». Og et sted der i mellom er gult.
Asker Kino har valgt en bestillingsløsning der fargebruken er litt utradisjonell. Førsteinntrykket mitt når jeg får opp nedenstående er at «her er jammen nesten alt utsolgt». For er det ikke slik at de røde stolene er plasser som er solgt? Rett nok har de kanskje røde stoler i salene sine, men derfra til å bruke samme farger i et brukergrensesnitt for en billettbestillingsløsning blir for dumt. Tanken bak dette var kanskje god, men slik rødt vanligvis tolkes så er dette ikke en heldig løsning.