Nyere valutasvindel

av thore
0 kommentar

James R. Stoup har en interessant artikkel i Apple Matters om den noe absurde prisingsmetoden som Microsoft benytter for Zune (aka. Microsofts svar på iPod 🙂 ). I stedet for å holde seg til kjente valutaer så innfører Microsoft sin egen “valuta” – poeng som kan benyttes til å handle for.

Nå er det jo andre som benytter poeng som “valuta”, men aller oftest som bonus for handel (eks. Trumf). Men selv disse tåpelige bonuskortene klarer å holde poengene noenlunde på linje med en gyldig valuta ved å la et helt antall poeng være lik en myntenhet. (Hos Trumf er det slik at 10 poeng er 1 kr.). Men Microsoft velger å la et poeng være lik 1,25 amerikanske cent. I et samfunn der flere og flere sliter med selv de enkleste regnestykker legger de dermed opp til et spill der “kunder” lokkes til å tenke at et poeng er (ca.) 1 cent. Da faller brukerne for fristelsen til å tro at en låt som hos Microsoft koster 79 poeng er vesentlig rimeligere enn de 99,- cent som Apple tar for samme låt. At enkel matematikk viser at forskjellen er kun 0,25 cent går nok mange hus forbi.

I tillegg er dette poengsystemet et lureri for de som kjøper en og en låt. For minstebeløp for kjøp av poeng er omtrent 5 ganger så høyt som prisen for en enkelt låt. Og med alle de hit-orienterte brukerne som finnes der ute så er det mange som bare skal ha den ene låten. De gir derved et ganske så rentefritt lån av penger til “fattige” Microsoft.

You may also like

Annonseblokkering funnet

Vennligst støtt oss ved å slå av AdBlocker-tillegg i nettleseren din for vårt nettsted.