«Den som tror han er anonym på internett tar feil». Dette var en påstand jeg kastet ut i noen foredrag for mer enn 20 år siden. For hver gang du surfer til et sted så er det noen som ser at du er der. Og de kan finne ut litt av hvert om deg.

Dette er blitt en så vanlig del av hverdagen at folk flest ikke tenker over det. Ja, selv når markedsføring rettes direkte mot deg som bruker så tenker du kanskje ikke over det? Eller når tjenester som Facebook foreslår sider e.a. for deg? For er det ikke praktisk at de viser ting de tror du er interessert i? Eller viser deg reklame for produkter og tjenester som passer akkurat for deg?

En ting er reklamen du titter på som privatperson. Noe helt annet er reklamen du viser frem i all offentlighet. Av og til kan dette ha svært uheldige konsekvenser. Du kan komme i skade for å vise frem reklame for produkter og tjenester som du slett ikke vil forbindes med.

Jeg er litt forundret over at en stor mediebedrift som NRK ikke har tenkt gjennom denne problemstillingen. Rett som det er viser de skjermklipp fra ulike nettsteder. Gjerne for å vise noe de tror er morsomt eller noe som (liksom) skal beskrive nyhetsbildet andre steder i verden. Onsdag 20. april 2016 var ikke noe unntak. Og ut fra noen skjermklipp som ble vist i Dagsrevyen kan vi finne ut litt om den som hadde tatt skjermklippene.

NRK-mail-online-200416Her viste de blant annet noen skjermklipp fra nettaviser i England. Og dette første er fra Mail Online, nettstedet for avisa Daily Mail. Den observante leser ser kanskje at reklamen på nettstedet er på norsk. Men var det ikke slik at nettstedet var for en avis i England? Jo. Men også på de britiske øyer har de kunnskap om målrettet markedsføring. Når man ser hvilken IP-adresse det surfes fra kan man finne litt ut om denne. Man kan f.eks. se at det surfes fra en norsk IP-adresse (hvordan man kan jukse med sin plassering kan jeg ta ved en annen anledning). Og skal man tjene penger på å vise reklame for norske brukere så må man jo ha noe som er relevant for dem. Så dette skjermklippet som NRK valgte fra Daily Mail viste hadde altså norsktekstet reklame for Collagen Plus og BankID på mobil. Så nå kan vi anta at brukeren som tok dette skjermklippet kan ha muskel- og/eller leddsmerter og at vedkommende er litt interessert i betalingsformer.

NRK-sun-200416NRK viste også et skjermklipp fra The Sun. Dem om det. Ikke akkurat en nyhetskilde jeg har så overvettes stor sans for. Men ungdommene i NRK er vel mer overbærende med overfladiskhet i medier. Uansett. Skjermklippet de hadde tatt viser at brukeren godt kan tenke seg en feriereise. I alle fall velger The Sun å «minne» brukeren på at Expedia kan være behjelpelig med å selge reiser. Og hvorfor ikke dra til Barcelona? Nordmenn elsker jo Spania er vel tanken her. (Kanskje kan The Sun ha mer informasjon om brukeren enn bare IP-adressen, men det skal jeg la ligge her.)

NRK-daily-mirror-200416Hittil vet vi at personen hos NRK som har tatt disse skjermklippene sliter med muskel- og/eller leddplager, er interessert i moderne betalingsmetoder (sukk) og drømmer om feriereise. Men NRK hadde flere skjermklipp. Og vha. av Daily Mirror ser vi at vår bruker kanskje er i markedet for bytte av bolig. Ihvertfall synes Daily Mirror det er interessant å vise annonse for en megler som mener at de kan gi et vårtilbud på salg av bolig.

Joda. Annonsene var ikke hos NRK. Men NRK spredte de videre til hundretusener, om ikke millioner. God uttelling for annonsørene. Og nå er jeg med på å spre annonsene til maksimalt et par titalls andre. (Vel, noen sider på denne ferske bloggen er vist til mer enn hundre ulike IP-adresser). Det kunne ha vært annonser for langt mer lugubre saker. Heldigvis, ihvertfall for NRK, kan annonsene regnes som ganske så stuerene. Mer positive enn saken de var ment å fungere som illustrasjoner for.

Kunne NRK valgt annerledes? De kunne selvsagt latt være å vise skjermklipp. Eller de kunne gjort noe ganske enkelt: brukte annonseblokkering i nettleser. I det minste da skjermklippene ble tatt. For oss som har annonseblokkering på nesten til enhver tid ser de aktuelle nettstedene litt annerledes ut. Og jeg er slett ikke lei meg fordi jeg går glipp av annonser.

mail-online-200416

Skjermklipp fra Daily Mail uten annonser

sun-200416

Skjermklipp fra The Sun uten annonser

daily-mirror-200416

Skjermklipp fra Daily Mirror uten annonser

Til slutt en eldgammel morsomhet:
Ordet «surfing» ble i forrige årtusen for det meste forbundet med en aktivitet langs strender. Men i 1993 begynte noe annet å vokse frem. De første par årene gikk det sakte, men etterhvert ble surfing noe folk kunne gjøre ved en datamaskin. Man «surfet på nett». Allerede i web’ens barndom var det enkelte som lekte med identifisering av trafikk, og hvordan man kunne benytte seg av den. I 1994 var antallet webservere og nettsteder såpass lite at man lett kunne ha oversikt over det meste dersom man kjente litt til hvordan ting artet seg. Eks. var oversikten over norske nettsteder så liten at den lett kunne få plass på et maskinskrevet A4-ark med et nettsted på hver linje og 1,5 i linjeavstand (regn selv ut hvor mange linjer). Selv lekte jeg meg et musikkrelatert nettsted for å se hvordan man kunne dra til seg trafikk fra verden rundt. I Nederland tok noen i et forskningsmiljø en annen variant. Først satte de opp et nettsted med bilder som ikke akkurat var vanlig i dagspresse i Norge på den tiden. Deretter tok de trafikkloggene for dette nettstedet og la ut en kontinuerlig oppdatert oversikt over IP-adressene for de 50 hyppigste besøkerne. Nettstedet med denne oversikten fikk selvfølgelig overskriften «Top 50 horny geeks». For nerder, ihvertfall de som ikke stod på listen, var dette utrolig morsomt. Samtidig viste det litt av utfordringene man vil stå overfor mht. personvern.